چهار محال وبختیاری

 

مشخصات كلي

باسمه تعالي

نام درس: هديه هاي آسمان          تعداد فراگيران: 27 نفر              موضوع درس: عينك معلم

كلاس: دوم دبستان طاهره بابا حيدر               مدت اجرا: 45 دقيقه                   مجري: ابراهيمي                                  

 

اهداف

هدف كلي

آشنايي فراگيران با اهميت صداقت و راستگويي

 

هدف‌ديني

خواندن دعاي شروع كلاس و بيان ذكر روز هفته

 

 

اهداف رفتاري

شناختي( دانشي)

آشنايي فراگيران با اهميت راست گويي

آشنايي فراگيران با اهميت هم دردي با ديگران

آشنايي با اهميت احساس مسئوليت

 

 

عاطفي( نگرشي)

تقويت تمايل فراگيران به راست گويي

تقويت روحيه‌ي ايثار و شجاعت در فراگيران

تقويت حس مسئوليت نسبت به هم نوعان

 

 

حركتي( مهارتي)

رعايت راست گويي در شرايط مختلف

اقدام به موقع جهت انجام كار يا دفاع از هم كلاسي

بروز هم دردي و حس مسئوليت نسبت به هم كلاسي و رفتار

 

 

ويژگي هاي عمومي فراگيران

فراگيران در اين پايه در حدود 8 تا 9 سال دارند.

فراگيران در مرحله‌ي عمليات عيني مي باشند.

اكثر فراگيران در اين كلاس از وضعيت اقتصادي متوسط بر خوردارند.

خانواده هاي فراگيران از نظر شغلي اكثراً شغل آزاد، مغازه دار، راننده و..... مي باشند.

 

 

روش هاي تدريس

يادگيري مشاركتي( هم ياري)

خاطره گويي، قصه گويي، تلفيقي، ايفاي نقش، پرسش و پاسخ

 

 

رسانه هاي آموزشي

كتاب درسي، تابلو، تابلو پاك كن، عينك، چادر نماز سفيد، طرح بال فرشته، استفاده از فراگيران براي اجراي‌نمايش

 

فعاليت هاي مقدماتي قبل‌از‌تدريس

سلام واحوال پرسي، دقت در وضعيت جسماني و روحي فراگيران، حضور و غياب، بررسي تكاليف كتاب كار و پرسيدن تاريخ و روز هفته و نوشتن روي تابلو، نوشتن ذكر مربوطه روز هفته وتكرار 3 بار آن توسط فراگيران

5 دقيقه

 

 

فعاليت معلم

فعاليت فراگيران

زمان

ارزشيابي تشخيصي

خوب دختراي قشنگم!درس قبل چي بود؟

براي چه كسي جشن گرفتيم؟

زهره جان! امام زمان ، امام چندم ما شيعيان است؟

آفرين دخترم!

مريم خانم! وقتي كه امام زمان، نيستند، غايبند، ما بايد چه كارهايي انجام دهيم؟

صد آفرين!

بچه ها چه دعايي بكنيم؟

بسيار عالي! حالا كه دختراي گلم درس را خوب خوب ياد گرفتند. يك دست و هوراي بلند.

جشن بزرگ

امام زمان(عج) ( نيمه شعبان)

 

زهره: امام دوازدهم

مريم كارهاي خوب انجام  دهيم.

براي فرج آقا دعا كنيم.

 

دستها را بالا برده: اللهم عجل لوليك الفرج( آمين)

با شادماني

دست زده و هورا مي كشند.

5 دقيقه

آماده سازي ايجاد انگيزه

بچه هاي عزيزم! پشت كارت هاي گروه ها براي شما يك هديه گذاشته ام آن ها را برداريد.

كادوها قشنگه؟

حالا بازشون كنيد.

خوب! هديه ها چي بود؟

چه هديه هاي جالبي!

حالا هر گروه با هم مشورت كنند، سؤال را بخوانند وفكر كنند و يك جواب قشنگ براي سؤالشون پيدا كنند.

خوبه از گروه دوست: زهرا سؤال گروه تون را براي بقيه‌ي گروه ها بلند بخوان.

خوب چي جواب داديد؟

صد بارك الله دختر! بچه ها گروهشان را بلند تشويق كنيد.

حالا گروه محبت: از شما طاهره سؤال را بخونه! خوب جوابتون چي بود؟

صد آفرين عزيزم! بچه ها اين گروه را هم تشويق كنيد.

 

 

 

 

خانم اجازه سؤال

مشورت و هم فكري مي كنند.

 

زهرا: ما هميشه به زيبايي هاي زندگي فكر مي كنيم. مثل خنده،....

جواب خنده و شادي، محبت ومهرباني، دوستي و.....

صد، صد، صد، بارك الله دختر.!

طاهره: ما مي تواني زيبايي هاي زندگي را‌بيشتر‌كنيم.‌با.......

خانم اجازه: با گفتار خوب، رفتار خوب و......

صد، صد، صد، بارك الله دختر!

10 دقيقه

اجراي درس

( به كمك فراگيران متن درس را در قالب شعر و نمايش اجرا مي كنيم)

بچه ها: دوست داريد امروز نمايش اجرا كنيم؟

خوب امروز نوبت گروه راستي است.

آماده‌ايد؟

خوب بياييد بالاي كلاس و آماده شويد.

خوب بچه ها خوب دقت كنيد تا سؤالهايي كه بعد از نمايش از شما مي پرسيم را به خوبي جواب دهيد. خوبه خودتان را معرفي كنيد.

 

 

 

با اشتياق، بله

 

بله

گروه راستي براي اجراي نمايش آماده مي شوند.

زهرا: در نقش محمد

راضيه: در نقش جواد

مهتاب: در نقش كسي كه عينك را شكسته بود.

20 دقيقه

اجراي درس

آفرين:در نقش معلم و قصه گو متن درس را در قالب شعر مي خواند.

بسيار عالي اجرا كرديد. تشويقشان كنيد.

 

خوب دختراي گلم! نمايش چه طور بود؟ خوشتون اومد؟

 

بسيار خوب! حالا همه‌ي گروهها در مورد نمايش با هم مشورت كنيد.

تأكيد بر مشورت و هم فكري همه‌ي اعضاي گروه ها

فاطمه: در نقش كسي كه عينك را ميگيرد و به دست مجيد مي دهد.

تشويق مي كنند.

بچه هاي گروه نمايش در حين خوانده شدن شعر نقش‌هاي خود را به ترتيب اجرا مي كنند.

با شادي و هيجان تشويق مي كنند.

بله خانم خيلي قشنگ بود.

خانم اجازه خيلي خوب بود.

مشورت مي كنند.

 

ارزشيابي تكويني

خوبه از گروه محبت: فرشته نمايش را ديدي؟

چي فهميدي؟ در گروه چي گفتيد؟

آفرين دخترم.

ازگروه دوستي: مريم بگو ببينم اگر شما جاي جواد بودي چه كار مي كردي؟

بله صد آفرين عزيزم و كمي در مورد راست گويي و شجاعت صحبت مي كنيم.

در ادامه به بيان اهميت صداقت و راست گويي مي‌پردازيم و حديثي در اين مورد نقل مي كنيم.

خوب بچه ها: اگر در اين مورد خاطره يا صحبتي داريد دست بگيريد و براي دوستهاتون بگوييد.

خوبه! حالا دختراي گلم كتابهاشون را باز كنند.

از روي درس مي خوانم با بيان اين نكته كه اين درس همان شعري است كه بچه ها در قالب نمايش اجرا كردند.

بله خانم

خانم اجازه در مورد راست گويي بود.

 

خانم اجازه: از خودمون دفاع مي كرديم و با شجاعت مي‌گفتيم كه اين كار را نكرده ايم.

 

 

فراگيران به خوبي گوش فرا مي دهند.

 

 

اگر خاطره يا صحبتي دارند دست مي گيرند وبيان مي كنند.

كتابها را باز مي كنند.

تأييد بچه ها  

2 دقيقه

جمع بندي ونتيجه گيري

خوب خانم قشنگها! خسته نباشيد

درس امروز چه طور بود؟

حالا كدام دختر گل به من مي گه راست گويي چه‌اهميتي‌دارد؟

آفرين! ديگه چي بچه ها

صد آفرين عزيزم!

خوب حالا كه درس را خوب ياد گرفتيد دوست داريد يك تشويق قرآني ياد بگيريد؟

ضمن نوشتن اين تشويق روي تابلو آن را براي فراگيران خوانده تا ياد بگيرند.

خوب حالا شما يك بار تكرار كنيد.

سلامت باشيد

خانم خيلي خوب بود.

خانم اجازه دوستي ها و صميميت ها بيشتر مي شه.

خانم اجازه! باعث مي شود به خدا نزديك تر شويم.

 

 

 

 

بله

يا رب العالمين              يا رب العالمين 

مرحبا مرحبا                آفرين آفرين   

2 دقيقه

تعيين تكليف

آفرين جلسه آينده هم كتاب كار را انجام مي دهيم هم از شما خانم هاي گل حرف هاي قشنگي را كه امروز در كلاس گفتيم مي پرسم.

تشكر دخترم! سلامت باشيد.

 

خانم خسته نباشيد.

1 دقيقه

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم اردیبهشت 1389ساعت 10:6  توسط کارشناسی تکنولوژی وگروههای آموزشی  |